Het is een klein, wit pakje met een roze orchidee, als was het een cadeauverpakking waar lipstick of parfum in zit. In sierlijke, donkerroze letters staat er ’Glamm’ op. Erin zitten twintig superslanke sigaretten. ’Stijlvol, chic en elegant’, juicht Tabaktueel Magazine, vakblad voor de Nederlandse tabaksbranche.

Fabrikant Japan Tobacco International (JTI), producent van merken als Camel en Mild Seven, voegde de nieuwe sigaret begin dit jaar toe aan zijn premium sigarettenassortiment. In het tabakstijdschrift zegt een productmanager van JTI: „Dit is echt een nieuw merk dat zich richt op de Nederlandse vrouw en haar rookbeleving. Deze sigaret is elegant, maar toch eigentijds.” De sigaret is als ’Glamour’ in andere landen al een succes. Voor de zekerheid deed JTI hier eerst uitgebreid marktonderzoek en daaruit blijkt volgens de fabrikant dat de gemiddelde Hollandse vrouw niet zoveel geeft om glamour. Vandaar dat de merknaam in Nederland Glamm is geworden, glamour met een knipoog. Een toelichting wil JTI niet geven. „Geen belangstelling”, aldus een woordvoerster.

Klik hier voor het volledige bericht op Trouw.nl.