Een vader van twee jonge sporters bij het Utrechtse Kampong wil dat de vereniging reclameborden van Heineken van de velden verwijdert. Hij heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Volgens hem is de reclame in strijd met de regels die de branche zichzelf heeft opgelegd. In de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken, opgesteld door de dranksector, staat in artikel 21 dat alcoholreclame verboden is als het publiek voor meer dan een kwart uit minderjarigen bestaat.

Het is voor het eerst dat er tegen een alcoholproducent een zaak wordt aangespannen voor overtreding van deze regel bij een sportvereniging. De reclamecode bepaalt dat het aan de fabrikant is om aan te tonen dat de regel niet wordt overtreden.

Kampong heeft ruim 1500 jeugdleden, een derde van het totale ledental. Bij voetbal en hockey is 50 procent van de leden minderjarig. Om die reden is alcoholreclame niet toegestaan langs de sportvelden van Kampong, vindt Jan Egbert Harsveld van der Veen, vader van een meisje van 15 dat bij Kampong voetbalt en een jongen van 14 die op de hockey-afdeling zit.

Lees verder op Trouw.nl