Supermarkten moeten een beter systeem voor leeftijdscontrole bij alcoholverkoop invoeren. De huidige aanpak, waarbij de caissière een sleutelrol speelt, deugt niet, zegt Jan Hovers, topman van supermarktketen C1000. „De geloofwaardigheid van de branche staat op het spel”, vindt hij. Hovers is president-commissaris van Schuitema, dat 370 supermarkten van C1000 bedient.

Hovers vindt dat het huidige systeem van zelfregulering in de branche niet werkt. De bestuurder roept de zelfstandige supermarktondernemers van zijn keten op om te kiezen voor leeftijdscontrole op afstand, zoals het AgeView-systeem.

Met dit systeem, ontwikkeld door de Hollandse Exploitatie Maatschappij in Breda, worden kopers van alcoholhoudende producten via een camera op leeftijd gecontroleerd. De supermarkt is aangesloten op een meldkamer waar getraind personeel via een cameraverbinding de koper van alcohol ziet en de aankoop al dan niet vrijgeeft. Bij twijfel over de leeftijd kan de koper worden gevraagd een legitimatie te tonen.

Lees verder op Trouw.nl