Lotus, fabrikant van mooie, snelle auto’s stuurde deze week een mailtje. Nou, per ongeluk dus. Althans dat wilden ze mij en talloze andere journalisten laten geloven. Ik schrijf nooit over auto’s, dus het was wat vreemd dat ik dat mailtje ook kreeg, maar wellicht heeft Lotus een vervuild adresbestand gekocht voor deze marketingactie.

Het begon maandag tegen het eind van de middag met de mail die Alastair Florance, Group PR Manager van Lotus in Norfolk, Groot-Brittannië stuurde. De mail was duidelijk niet voor mij bedoeld, want gericht aan Kevin Smith, de Marketing & PR Executive van Lotus. Alistair schreef aan Kevin welke nieuwe auto’s Lotus zou onthullen op de autosalon in Parijs die in oktober wordt gehouden.

Kevin had haar namelijk geschreven – in een interne mail, die natuurlijk onder de mail van Alastair hing – dat er in de media nogal druk werd gespeculeerd over de nieuwe auto’s die Lotus zou presenteren enne, zou de nieuwe Lotus Evora S wel op tijd klaar zijn voor proefritten van journalisten, vroeg Kevin zich bezorgd af? Alastair kon Kevin geruststellen, ja hoor, de Evora is direct na Parijs beschikbaar voor testritten. Blabla. Zo doorzichtig.

Alastair gooide er een schepje bovenop: ,,Je moet weten, en hou dit alsjeblieft vertrouwelijk, dat ons testteam de beide nieuwe auto’s, tot het uiterste zal testen op de Nürburgring in Duitsland vanaf morgen voor de komende drie dagen.’’ De fotografen van de autobladen zijn natuurlijk meteen in hun auto gesprongen.

Had Alastair het daar nou maar bij gelaten. Maar natuurlijk: drie kwartier later, mailtje van Alastair: ‘’URGENT: Email Sent in Error – Please DELETE’’, in de onderwerpregel. ,,Apologies, earlier today you may have received an email from me relating to the Paris Motor Show, this email was sent in error and was not distributes for external distribution. Please delete it from you inbox. Alastair.’’

Die tweede mail was geniepig, de argeloze autojournalist die de eerste nog niet had gelezen, ging natuurlijk direct die geheime, interne mail alsnog bekijken. De eerste mail was lachwekkend, de tweede stuitend.

Dit is een mooi voorbeeld van buzzen, zorgen dat je gerucht, rumoer, gesprekken veroorzaakt rond je product. Desnoods met leugens. Niemand trapte waarschijnlijk in de opzichtige marketingtruc van Lotus. Of toch wel?

Als je Googled op Alastair Florence en Lotus, kom je op autosites de posts als snel tegen: iedereen doorziet de marketingstunt, maar velen schrijven er toch over. Ik ook. En is dat niet precies wat Lotus wilde? Maakt niet uit hoe?