In driekwart van de winkels krijgen 15-jarigen probleemloos alcohol mee. „Het gaat de goede kant op”, zegt de supermarktbranche niettemin.

Supermarkten verkopen nog volop alcohol aan 15-jarigen, blijkt uit onderzoek. In opdracht van de supermarktbranche heeft de universiteit Twente onderzocht hoe de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar voor alcoholverkoop in de winkels wordt nageleefd. De uitkomst: bij 51 van 105 aankooppogingen werd naar leeftijd of identiteitsbewijs gevraagd, maar ondanks het feit dat de kopers te jong waren, kreeg de helft van die groep van 51 alcohol mee.
„Caissières moeten beter leren rekenen’’, stelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepel van de supermarkten. Boven het persbericht dat het CBL gisteren rondstuurde stond de kop: ’Legitimatie voor alcoholverkoop in de supermarkt succesvol’.

Het Nederlands instituut voor alcoholbeleid Stap reageerde geheel tegenovergesteld op het onderzoek van de universiteit Twente: „Het onderzoek heeft niet kunnen vaststellen dat caissières niet kunnen rekenen. Dat is een interpretatie van het CBL. Helaas zijn de meeste supermarkten nog zo lek als een mandje”, aldus Wim van Dalen, directeur van Stap. Volgens hem stelt het CBL de uitkomsten veel te rooskleurig voor.

Het CBL vindt zelf van niet: „Wij vinden het belangrijk dat in de supermarkten in 49 keer de leeftijd is gecontroleerd. Wij zijn er nog lang niet, daarom gaan we door met onze campagne. En we zullen caissières gaan trainen in het berekenen van de juiste leeftijd’’, aldus woordvoerster Miranda Boer.

De uitkomst van het onderzoek is pijnlijk voor de supermarkten. In maart lanceerde de branche een campagne waarbij aan iedereen tot 20 jaar zou worden gevraagd een legitimatie te tonen bij de aankoop van alcohol of tabak. De universiteit Twente stuurde drie jongens en drie meisjes van 15 jaar naar 105 supermarkten. De naleving van de leeftijdscontroles is weliswaar licht verbeterd, met tien procent tot totaal 25 procent, maar volgens Van Dalen nog steeds ver onder de maat.

De supermarktbranche maakt zich zorgen over de toenemende roep uit de samenleving om de leeftijdsgrens voor alcohol op te trekken tot 18 jaar. Uit peilingen komt naar voren dat driekwart van de Nederlanders voorstander is van een hogere leeftijdsgrens, vooral nu er steeds meer wetenschappelijk bewijs is dat alcoholgebruik kan leiden tot hersenschade op hogere leeftijd – tot 21 jaar. Het CBL is tegen een hogere leeftijdsgrens, volgens de branche lukt het al niet de leeftijdsgrens van 16 jaar na te leven.