De meeste goede doelen vinden dat zij het publiek inzicht moeten geven in mislukkingen, maar ze durven dat niet te doen, uit vrees voor dalende inkomsten.

Lang niet altijd lopen charitatieve projecten uit op succes, maar daarover krijgt de gulle gever meestal niets te horen. Angst voor reputatieschade is het belangrijkste beletsel, blijkt uit een peiling onder 56 charitatieve organisaties in opdracht van accountantsbureau PricewaterhouseCoopers (PwC).

De uitkomsten worden vandaag bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Transparant Prijs voor het goede doel met de beste financiële en bestuurlijke verslaggeving. Bijna driekwart (72 procent) van de ondervraagde goede doelen vindt dat de gever recht heeft op inzicht in mislukkingen. Volgens het jaarrapport over de Transparant Prijs 2010 schetsen goede doelen stelselmatig een te rooskleurig beeld van hun activiteiten.

„De mix tussen wat goed ging en wat minder goed ging is nog te veel onderbelicht in de jaarverslagen. In veel verslagen lijkt sprake te zijn van cherry picking’’; alleen de succesvolste projecten worden eruit gelicht. „Open en eerlijke communicatie is wezenlijk voor goede doelen’’, aldus PwC, die samen met de stichting Civil Society initiatiefnemer is van de Transparant Prijs.

Lees verder op Trouw.nl