Dit jaar kregen mijn freelance collega Eveline Brandt en ik een telefoontje van Hinfelaar.  Het had de jury behaagd ons te nomineren voor de Pfizer Persprijs 2010 voor een artikel in Trouw over de marketingmethoden die de tabaksindustrie gebruikt om meer vrouwen aan het roken wil krijgen. Het thema van de Pfizer Persprijs 2010 was namelijk ‘Roken’.

(Even terzijde: het is wel opmerkelijk dat juist dit jaar voor juist dit thema is gekozen. Sinds 1 januari 2011 worden pillen die rokers kunnen helpen bij het stoppen door de zorgverzekeraars vergoed. Pfizer heeft zo’n middel in Nederland op de markt. Het bedrijf heeft ook een commercieel belang bij aandacht voor het thema ‘roken’.)

Eveline Brandt, oud-collega van Trouw, en ik hebben voor de eer bedankt om dezelfde redenen waarom de collega’s Becker, Lucas en Köhler eerder de nominatie niet wilden. Voor mij kwam er nog bij dat ik bij Trouw sinds jaren de farmaceutische industrie vrij kritisch volg. Als je zo’n bedrijfstak vrij stelselmatig de maat neemt, dan past het niet om vervolgens je hand op te houden voor een prijs van Pfizer.

Naar het slot