Sinds de oprichting in 2007 is er discussie over de Pfizer Persprijs. Tot dusver hebben in de afgelopen jaren – dit jaar meegerekend – zes genomineerden bedankt voor de eer.  Ze wilden niet met deze prijs in verband worden gebracht. Zelfs niet voor de 1000 euro die Pfizer geeft aan iedere genomineerde die de hoofdprijs van 5000 euro misloopt.

Waarom die weerstand tegen een persprijs van een farmaceutisch bedrijf? Volgens de pleitbezorgers van de prijs, zoals  juryvoorzitter Ben Crul, hoofdredacteur van het artsenblad Medisch Contact, zijn er wel meer bedrijven die hun naam lenen aan persprijzen  en zich verder niet zeggen te bemoeien met de toekenning van die prijzen. Canon, fabrikant van fotocamera’s, sponsort inderdaad World Press Photo, mediabedrijven sponsoren de VVOJ-prijs voor onderzoeksjournalisten. De Libris Literatuurprijs wordt gesponsord door zelfstandige boekwinkels – mensen uit het boekenvak – en ook De Tegel, de belangrijkste journalistieke prijs in Nederland, wordt gesponsord, door zowat heel journalistiek Nederland.

Daar is niks op tegen. Geen van de bovengenoemde sponsors heeft andere bedoelingen dan naamsvermelding. Ze worden er zelf nauwelijks beter van, het gaat om verhevener doelen, het opstuwen van de kwaliteit van de persfotografie, van de (onderzoeks-)journalistiek, van mooie literatuur.

Lees verder