Alcoholfabrikanten overtreden eigen regels door in bioscopen drankreclame te maken bij films die voor minderjarigen zijn gekeurd. De industrie vertoont zelfs reclames tijdens bioscoopfilms voor kinderen van zes jaar en ouder. Dit stelt het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) in een rapport dat op 19 juli 2010 wordt gepubliceerd. Bacardi ontkent te adverteren rond kinderfilms die ’s middags worden vertoond.

Volgens STAP krijgen bioscoopbezoekers ook tijdens ochtend- en middagvoorstellingen alcoholreclames te zien. Drankfabrikanten worden in bioscopen niet gehinderd door reclamebeperkingen, die wel voor de Nederlandse publieke en commerciële omroepen gelden. Op tv mag volgens de Mediawet tot negen uur ’s avonds geen alcoholreclame worden uitgezonden. STAP dringt bij minister Klink (volksgezondheid) aan op een reclameverbod in bioscopen, of voor strenge beperkingen, zoals geen reclame voor 21 uur, of alleen bij films voor 16 jaar en ouder.

De organisatie liet in de zomer van 2009 onderzoekers naar 118 voorstellingen gaan in de vier grootste Nederlandse bioscopen in Amsterdam en Rotterdam. Bij tachtig films (94 van de 118 voorstellingen) werd alcoholreclame vertoond. Bij ruim de helft van de films voor kinderen van 6 jaar en ouder waren in de zomer van 2009 alcoholreclames te zien (23 van de 44 films).

Klik hier voor het volledige bericht op Trouw.nl