Er komt een gedragscode voor reclame op sociale internetsites, zoals weblogs, Twitter, Hyves en Facebook. Anonieme posts met sluikreclame, zijn straks uit den boze.

Volledige openheid over commerciële activiteiten op internet is nodig, zegt de Amsterdamse ondernemer Willem Sodderland. Hij is oprichter/directeur van Buzzer, een bedrijf dat goederen en diensten promoot met mond-tot-mondcampagnes. Sodderland heeft binnen de brancheorganisatie DDMA de discussie over een gedragscode aangezwengeld. In de VS bestaat al een code voor internetmarketing. Zijn idee krijgt steun in Nederland.

Sodderland: „Transparantie is de eerste voorwaarde. Je ziet nu gebeuren dat sommige bedrijven studenten inhuren die op social media, zoals blogs, Facebook, Twitter, en YouTube positieve informatie plaatsen over producten, zonder dat duidelijk is dat dit van de producent afkomstig is. Dat is een vorm van marketing die niet door de beugel kan. Het zijn oneerlijke handelspraktijken. De consument wordt hierdoor misleid.”

Klik hier voor het volledige bericht op Trouw.nl